lördag 2 juli 2011

Katter i Chronopia 2


Katterna är överallt i staden. Efter Råttor, Koppor och Leylingar är de det vanligaste skadedjuret. Det faktum att Katter är immuna mot magi och ej på något vis går att kommunicera med gör att vissa utsatta grupper dyrkar dem. Detta är vanligt bland Marajiputiska yngre systrar, gatubarn och Vongosiska spioner, för att nämna några. De offrar mat och tygstycken åt Katterna i utbyte mot tur och välgång (+1 CL på något en katt skulle ha stysslat med).

Sedan har vi Kattjägarna. Ett ädelt yrke för den luspanka men kompetente.
För att framgångsrikt jaga katter krävs finess. Regeln är kanske inte 100% bra, men jag vill ha den.

Lyckade slag i: "Astrologi", "Hantera fällor" och "Kunskap om katter" ger 1T6 Kattjaktspoäng (KJP). Misslyckade slag ger -1 KJP.
Utrustning (nät, säckar, bete, kattmynta, skyddskläder, spridningsdiagram och dyl...) finns i prisklasserna:
100 silver (1 KJP) 5 fällor.
150 silver (2 KJP) 10 fällor.
300 silver (3 KJP) 15 fällor.
Lämpliga offer till olika kattjaktsrelaterade entiteter ger +0 KJP.

Räkna KJP och rulla under med en T20. Differensen= fångade katter (max är antal fällor).
Katterna säljs sedan för 1T6 * 5 Silver styck.
Varje "jakt" tar en vecka.

Sedan är det nog lämpligt att ge skatt åt den mystiska Kattkungen, en lurig figur med fingrarna i alla kattpajer i staden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar