måndag 13 juni 2011

Give somebody a floorplan and they’ll GM for a day – show them how to make 30 floorplans in 30 seconds and they’ll GM forever.


Vast is Vornheim, The Grey Maze

Hur kan denna bok vara ny?

Jag är ett stort fan av Zak Smith/Sabbat. Han gav mig min spelglädje tillbaka. När han sedan även ger ut denna bok så är min lycka gjord. Jag köpte den vid första tillfälle jag fick och har nästan haft den i handen sedan dess.

Vad innehåller den då? Varför blir en Vornheim recension det första jag skriver?

I korthet så handlar det om värde för pengar. Vornheim är fylld med användbara saker, sprängfylld. omslaget är kartan, hårdpärmen skapar mina SLPs och byggnader, den förenklar även strider enormt, hela boken är designad för maximal användarvänlighet. Dessutom är den smart, kul och snygg,

Den innehåller:
  • En kort men omfattande beskrivning av staden Vornheim och världen den ligger i.
  • Några "dungeons".
  • Tabeller och tips som gör det busenkelt för läsaren att på bara minuter skapa din egen fantasystad, byggnad, gata, stadsdel, eller vad du nu kan behöva för att spelleda stadsäventyr.
  • Underbara illustrationer.
  • Mer tabeller. För saker som rättegångar, likplundring och vägbeskrivningar.
Boken känns väldigt nyskapande samtidigt som den är otroligt retro. Den innehåller saker som känns väldigt nya, men verkligen inte borde vara det. Detta borde i någon form finnas i alla rollspel, för det är så användbart och inspirerande. 
Allt detta på aningen mer än 60 sidor.

Och så ett utdrag:
13: Trial by pie: The defendant and prosecutor have 24 hours to prepare as many pies (1 foot diameter) as possible. The accuser then consumes any one of his/her pies as quickly as possible. The defendant must then consume any one of his/her own pies as fast or faster. The accuser then must eat any one of the defendant’s pies as fast as that or faster, and then vice versa and then the sequence starts over until one party or the other is unable to finish a pie in time (and therefore loses) or runs out of pies (and therefore loses). The winner is entitled to any and all remaining pies.
-- S59, Legal Situations

Jag älskar denna bok.
Köp



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar